Nieuws

Dyslexie in het voortgezet onderwijs

Geplaatst op

Soms is dyslexie nog niet vastgesteld in het basisonderwijs. Dit kan komen doordat de leerling het tot dan toe zonder hulp heeft kunnen redden. Vaak zijn het kinderen met een groot compenserend vermogen die dankzij hun intelligentie en doorzettingsvermogen door het basisonderwijs zijn gekomen. De meeste van hen beschikken ook over een groter verbaal leervermogen waarmee zij hun zwakke technische leesvaardigheid hebben gemaskeerd.

Bij 25% van de dyslectische leerlingen komt de handicap pas in het voortgezet onderwijs aan het licht. Dat gebeurt bij het leren van grammatica en rijtjes voor de vreemde talen of met de signaleringstoets die in de brugklas wordt afgenomen. De uitslag van de toets wijst uit of er sprake is van een lees- en/of spellingachterstand en of verder onderzoek nodig is. In uitzonderlijke gevallen wordt dyslexie pas in de bovenbouw zichtbaar, omdat de leerling al die tijd zijn lees- en spellingproblemen heeft weten te compenseren.

Bron: www.steunpuntdyslexie.nl

Workshop Sterk naar de brugklas !

Geplaatst op

Straks zelf op de fiets, huiswerk maken, agenda gebruiken, boeken kaften en de kluisjes gebruiken. Hoe helpt school mij met bijvoorbeeld mijn dyslexie, wat doet een mentor en hoe gaat het bij wiskunde, wat hebben ze voor lekkers in de kantine, vindt iedereen het spannend en hoe maak ik nieuwe vrienden?

Zomaar wat – best wel belangrijke – onderwerpen die de afgelopen maanden ongetwijfeld aan de keukentafel besproken zijn met uw aanstaande brugklasser. Sommige kinderen ervaren de metamorfose van groep 8 leerling naar brugklasser als een behoorlijke stap en kunnen een steuntje in de rug gebruiken.

In juni organiseert ICU op zaterdag een brugklasworkshop voor leerlingen van groep 8. De workshop staat in het teken van een extra voorbereiding op de brugklas waardoor de kinderen sterker naar het voortgezet onderwijs gaan.

Er wordt gewerkt in een kleine groep (min. 4 en max. 8) aanstaande brugklassers onder leiding van Jeltje Faber, remedial teacher en oud-leerkracht van groep 8. Door middel van diverse werkvormen (zowel individueel als met de groep samen) passeren zeer diverse thema’s de revue en werken we in een vertrouwde en veilige sfeer.
Wij streven ernaar uw kind vol vertrouwen en sterk aan de brugklas te laten beginnen.

Wanneer: zaterdag 21 juni van 10.00 tot 14.00 uur (inclusief lunch).
Indien nodig zullen er extra trainingen in juni of juli ingepland worden.

Waar:        ICU, Ingenhouszstraat 28A Utrecht Tuinwijk
Kosten:      € 100 (€ 75 voor leerlingen van ICU)
Hoe:          aanmelden voor 1 juni 2014 via jeltjefaber@praktijk-icu.nl

Uitleg ICT-hulpmiddelen dyslexie tijdens ouderavonden

Geplaatst op

Tijdens een speciale ouderavond in acht regio’s laat Lexima zien hoe ICT-hulpmiddelen succesvol ingezet kunnen worden. Heeft u een schoolgaand kind (primair of voortgezet onderwijs) met dyslexie dan bent u van harte welkom. U vindt hier meer informatie over data, tijden en inschrijven. Voor de regio Utrecht zal deze bijeenkomst plaatsvinden op
woensdag 23 april 2014.

Passend Onderwijs

Geplaatst op

Het doel van Passend Onderwijs is dat alle leerlingen een passende onderwijsplek krijgen.
Ook de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in de klas en dus ook de leerlingen met dyslexie. Schoolbesturen krijgen zorgplicht en ouders hoeven geen ingewikkelde indicatieprocedures te doorlopen.
Wat betekent Passend Onderwijs voor u als ouder? In deze factsheet leest u wat er voor u en uw kind verandert.

Gratis kinderboek voor kinderen met dyslexie

Geplaatst op

Uitgeverij Zwijsen komt met het eerste gratis kinderboekencadeau voor kinderen met dyslexie.

Het verhaal gaat over de 9-jarige Toon, die op een wel heel bijzondere manier zijn 10e verjaardag gaat vieren. Het boekje is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar met dyslexie. Het sluit aan op hun belevingswereld en is makkelijker te lezen. Hiermee is het interessant, leuk en toegankelijk voor kinderen met dyslexie.

Anke Werker, fondsredacteur kinderboeken en leesbevordering van Uitgeverij Zwijsen over het kinderboekencadeau: “Zeker 5% van de kinderen heeft last van dyslexie. Al dertig jaar maakt Uitgeverij Zwijsen onder de naam ‘Zoeklicht’ speciale boeken voor deze kinderen. Leesplezier en dyslexie lijken misschien niet hand in hand te gaan. Maar door de jaren heen hebben wij ervaren dat ook kinderen met een leesprobleem plezier beleven aan lezen. Genieten van boeken is juist zo’n goede stimulans om het lezen te oefenen. Met het juiste boek op maat hoeft lezen helemaal geen struikelblok te zijn.

Wegens enorme belangstelling is het boekje helaas niet meer hard-copy beschikbaar.
Wel heeft u de mogelijkheid het gehele boekje digitaal te bekijken op de site van Zwijsen.

 

Superboek.nl laat je lezen met je oren !

Geplaatst op

‘Briefgeheim’, ‘Dolfje Weerwolfje’, ‘Sjakie en de chocoladefabriek’, ‘De Grijze Jager’…
Stuk voor stuk fantastische boeken die geen kind zou mogen missen.
Daarom is er nu SUPERBOEK.NL, speciaal voor kinderen die moeite hebben met lezen.
De populairste kinderboeken zijn als gesproken boek GRATIS te leen via superboek.nl.

De nieuwe site Superboek.nl ontsluit een collectie van ruim 9.000 gesproken boeken.
Streaming via de site en de gratis app Daisylezer (Apple) of te leen op daisy-cd.

Superboek is een initiatief van Stichting Aangepast Lezen en opgezet in samenwerking
met het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken. Zij willen het geschreven woord toegankelijk
maken voor mensen met een leesbeperking. Literatuur, romans maar ook tijdschriften en kranten
zijn beschikbaar via aangepastlezen.nl. Superboek.nl is een nieuw initiatief, speciaal ontwikkeld
voor jonge lezers en hun ouders.

2013 Jaar van het Voorlezen

Geplaatst op

Voorlezen is niet alleen leuk, het is ook heel nuttig. Onderzoek wijst uit dat kinderen die worden voorgelezen beter scoren op school. Daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. Maar ook voor jongeren en volwassenen is voorlezen van blijvende waarde. Twaalf maanden lang wordt er van alles georganiseerd rondom voorlezen, zodat iedereen kan ervaren dat voorlezen leuk en waardevol is: voor baby’s, jonge kinderen, tieners én voor volwassenen.

Lees meer over voorlezen en de activiteiten rondom dit thema op http://jaarvanhetvoorlezen.nl/

Nationale Dyslexie Conferentie 29 januari 2014

Geplaatst op

De Nationale Dyslexie Conferentie is hét jaarlijks evenement voor professionals uit onderwijs, gezondheidszorg en personeelswerk. De conferentie beoogt een kennis- en inspiratiebron te zijn voor continue verbetering van de kansen voor dyslectici. Actuele wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen uit binnen- en buitenland dragen bij aan het ontwikkelen van best practices voor de eigen dagelijkse onderwijs- en werksituatie. Onderlinge ontmoetingen slaan bruggen naar nieuwe zienswijzen en werkwijzen. In 2014 is het de zesde keer dat deze succesvolle landelijke conferentie door Lexima Academie wordt georganiseerd.

Dyslexie-talentenprijs 2013

Geplaatst op

De Dyslexie-talentenprijs is een initiatief van het NRD en uitgeverij Zwijsen. De prijs is in het leven geroepen om creatieve ideeën voor (de begeleiding van) kinderen met dyslexie extra de aandacht te geven. Er zijn twee prijzen te winnen: een schoolprijs én een kinderprijs.

Schoolprijs

Wat doet de school voor kinderen met dyslexie? Hoe stimuleren ze dyslectische kinderen om zich optimaal te ontplooien? Denk aan een slim protocol, creatief gebruik van andere talenten, praktische ondersteuning of het creëren van een veilige en begripvolle omgeving. De school kan meedoen, maar ook een leerkracht of een IB’er. Meerdere inzendingen per school zijn mogelijk!
Voor de school is er veel te winnen: een geldprijs van € 4.000, de complete Zwijsen Zoeklicht-serie, een workshop van een dyslexiezorgverlener plus een bezoek van schrijver Paul van Loon aan jullie school!

Kinderen

Ben je zelf dyslectisch? Heb jij een manier gevonden om daar goed mee om te gaan? Heb je goede tips voor andere kinderen? Laat het weten, want dan krijg jij misschien die Dyslexie-talentenprijs 2013 voor kinderen! Heb je veel ideeën of tips: je mag meerdere keren meedoen.
Wat kan jij winnen? Gesigneerde boeken van Paul van Loon én een weekend met jouw ouders in de Efteling.

Meedoen?

Ga naar de site en meld je aan! www.nrd.nu 

Inzenden kan tot 1 november 2013.

Invloed van leesproblemen op welbevinden van kinderen op de basisschool

Geplaatst op

Uit onderzoek van Langedijk en Hoek blijkt dat de mate van leesproblemen invloed heeft op het sociaal aanvaard voelen door klasgenoten. Dit effect is met name zichtbaar bij meisjes. “Meisjes zijn veel gevoeliger voor de mening van andere kinderen, ze trekken zich falen op school meer aan en zijn tevens meer geneigd hun zelfvertrouwen af te laten hangen van hun schoolprestaties. Dat maakt ze kwetsbaar”, aldus Langedijk. Zij adviseert zowel ouders als leerkrachten alert te zijn op het welbevinden van een kind zodra er sprake is van ernstige leerproblemen.

Bron: Balans 7-2013