|
|
|
|
Voorinschrijving Mindfulness voor kinderen nu gestart!
Per februari 2018 start bij ICU een groepstraining Mindfulness voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar.
|
De training Mindfulness is onder andere geschikt voor kinderen met een laag zelfbeeld, AD(H)D en/of angstklachten. Tijdens de training worden er (vaak speelse) oefeningen gedaan die erop gericht zijn om de kinderen meer contact te laten maken met hun ademhaling, lichaam, zintuigen, gedachten en emoties. Een training in Mindfulness kan helpen om aandacht en concentratie te versterken en emotioneel meer in balans te komen.
|
Tijdens de training leren kinderen om meer aandacht te hebben voor wat er zich op dit moment afspeelt, in plaats van te piekeren over wat in het verleden gebeurd is of zich zorgen te maken over de toekomst. Zo leren ze dat ze, in plaats van zich te verliezen in bepaalde gedachten of gevoelens, er ook voor kunnen kiezen om dat wat ze ervaren enkel te observeren.
|
De 8-weekse training (voorafgegaan door een ouderbijeenkomst) zal gegeven worden door orthopedagogen Marilou Wobben en Ilse Ganzinga, die zelf ervaring hebben met Mindfulness en zijn opgeleid tot Mindfulnesstrainer. De kosten voor de gehele cursus zijn € 225,-.
|
U kunt uw kind nu alvast aanmelden voor de training in februari via info@praktijk-icu.nl.
|
|
|
|
|
|
Samen lezen over dyslexie
Wanneer u het lastig vindt om aan uw kind uit te leggen wat dyslexie is of wanneer u zelf graag meer wilt weten over dyslexie, dan is het boekje 'Nu weet ik eindelijk wat dyslexie is!' van Chantal Engbers een aanrader.
|
In dit boekje wordt in duidelijke taal en ondersteund door kleurrijke tekeningen een aantal aspecten van dyslexie beschreven. Het boek is zo opgezet dat ouders en kind het samen kunnen lezen: ze hebben elk hun eigen tekst en uitleg. Het boek is o.a. te bestellen via bol.com.
|
|
|
|
|
Hoogbegaafde kinderen en dyslexie
Uit onderzoek blijkt dat hoogbegaafde kinderen met dyslexie het over het algemeen iets beter doen op lees- en spellingtaken dan dyslectische kinderen met een gemiddelde intelligentie. Onderliggende tekorten zoals gemeten tijdens een dyslexieonderzoek zijn echter even ernstig als bij dyslecten met een gemiddelde intelligentie. De onderliggende tekorten zijn soms wel moeilijker vast te stellen doordat hoogbegaafde kinderen compenseren op taak-gerelateerde aspecten; uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het verbaal korte termijngeheugen vaak niet zwak is.
|
Of een leerling met een (vermoedelijk) hoog IQ in aanmerking komt voor een vergoed dyslexietraject is dus een complexer proces dan bij kinderen met een gemiddelde intelligentie. Een hoogbegaafde leerling kan iets hoger scoren dan drie keer een E op rij bij de DMT en/of bij spelling. Uit het onderzoek moet, naast een IQ-score op hoogbegaafd niveau, bij de verklarende factoren (de dyslexie typerende cognitieve vaardigheden) sprake zijn van significant lage scores.
|
Als er dyslexiebehandeling volgt, kan deze worden aangepast door bijvoorbeeld meer de focus te leggen op inzicht, meer zeggenschap te geven over het huiswerk of de hoeveelheid oefeningen. Daarnaast is het raadzaam op een meer oplossingsgerichte manier te werken. De intelligentie in het algemeen, dus ook bij een hoog IQ, is echter geen betrouwbare voorspeller of een behandeling aanslaat.
|
|
|
|
|
De medewerkers van ICU wensen u fijne feestdagen!
|
|
|
|
|
|
|